Deze motor wil ik in de Mexico inbouwen, het is er een uit een Sierra 20iS bouwjaar 1987 hij heeft +/- 100.000 km gelopen, Eerst de fan, waterpomp en de dynamosteun eraf gehaald. Daarna het klepdeksel, daar bleek de nokkenas flink ingelopen te zijn omdat er een paar gaatjes van de z.g. spray bar verstopt zaten. Dit is een buis die boven de nokkenas zit, er zitten gaatjes in die olie spuiten op de nokken om deze te smeren. Als de gaatjes dicht zitten wordt er niet meer gesmeerd, en gaat de boel versneld slijten.
Daarna de spanrol en de distributieriem eraf gehaald, en de kop verwijderd.
Toen het blok omgedraaid en het carter eraf gehaald.
Daarna oliepomp, krukas en zuigers eruit. Dat ziet er allemaal erg goed uit, ik ga in ieder geval de zuigerveren en de lagers vervangen. Misschien laat ik hem ook nog opboren zodat ik 2100 cc krijg, maar dan moet ik eerst nog uitzoeken wat dat kost, en wat de vermogens winst is.
De kop:
Eerst maar eens schoon gemaakt, alle pakkingresten, vet, olie, en verf eraf, en de kleppen eruit.
De in- en uitlaatpoorten hebben van het gieten en bewerken in de fabriek een aantal scherpe randen die de luchtstroom verstoren. Deze heb ik er met een slijpsteen uitgeslepen, op deze manier kan het mengsel makkelijker in en uit de verbandingsruimte stromen.
De inlaatkanalen zijn op deze motoren al ruim bemeten, hier ga ik ook niet te veel aan veranderen. de uitlaatkanalen zijn aan de krappe kant, daarom maak ik die net zo groot als de pakkingen die er straks tussen gaan
Nu de kleppen nog inschuren, en dan is alles weer OK.
Nu hoeft de kop alleen nog maar gevlakt te worden. Daardoor wordt de compressie hoger en krijg je een betere verbranding, deze motoren reageren daar erg goed op, dus ik wilde er maar zoveel mogelijk af laten halen. Er mag echter niet meer dan 1,5 mm afgehaald worden, omdat anders de compressie te hoog word (pingelen) en de zuiger de bougies of kleppen kan gaan raken.
3 opmerkingen:
Da gaat lekker isnie??????
Ziet er allemaal weer mooi uit plus de uitleg een genot om naar te kijken en te lezen. Nu maar hopen dat de kleppendeksel een bietje wil lukken????
Nou Pierre, als het blok straks ook zo snel is hoor je mij niet klagen.
Kleppendeksel is in goede handen, dat komt helemaal goed.
Een reactie posten