woensdag 20 augustus 2008

Trekstangen

Dit is al van wat langer geleden, maar ik had nog geen foto's van het eindresultaat. Dus daar gaan we, om te zorgen dat bij een RS2000/Mexico de achteras bij heftig optrekken niet gaat dribbelen zijn hier 2 stangen aan gemaakt. Die zitten niet op een 1.1 (dat is mijn mexico op kenteken), wel zit er een stabilisatorstang en een ophangpunt van de uitlaat. De stabilisatorstang is verwijderd maar de uitlaat hing nog aan een lange bout. Die bout zit precies waar de linker trekstang gaat draaien, dus die moest weg. Gelukkig heb ik van Hans een originele ophangplaat voor de uitlaat gekregen (van een RS 2000) dus die heb ik er eerst aan gelast en met nieuwe polyurethaanrubbers de uitlaat weer opgehangen. Dat ziet er nu dus allemaal keurig en origineel uit.



Daarna waren de trekstangen zelf aan de beurt, eerst een gat in de chassisbalk geboord (blijft raar zulke gaten in je auto boren) om de ruimte te maken voor een aangelaste moer. Daarna de draaipunten aangepast zodat ze goed vlak op de bodem kwamen en te zorgen dat alles goed aansloot. Voor iets waarvan je denkt dat het kant en klaar is, heb je daar nog verbazend veel werk aan. Daarna op de plaatsen waar gelast moest worden de bodem kaalgemaakt en lassen maar! De linkerkant ging goed en zat er gelijk goed op met nette lasjes. Lasdraad en gas waren toen echter op dus eerst nieuw gehaald, en daarna wilde het van geen kanten meer. Wat er precies aan de hand geweest is weet ik nog steeds niet maar na heel veel lassen uitslijpen en het lasapparaat nakijken lukte het nog steeds niet, dus de boel maar opgeruimd en het een week later nog eens geprobeerd. Dat ging niet veel beter, maar na nog meer slijpen en aan het lasapparaat sleutelen ging het weer als vanouds en was ik eigenlijk zo klaar.
De draaipunten op de as had ik al gedaan met het vernieuwen van de wiellagers.



De panhard stang was daarna aan de beurt, deze zorgt ervoor dat de wielen altijd op dezelfde plaats onder de auto blijven (van achteren gezien). Ik weet niet of je hierdoor meer grip of een betere wegligging krijgt, ik weet wel dat je precies voelt wanneer de achterkant uit gaat breken. En dat geeft toch een veel zekerder gevoel in snel genomen bochten.



Daarna nog wat menie tectyl en bodycoating en hij was klaar voor de classic ford show.

1 opmerking:

Fenske zei

Dat zal wel ff een betere wegligging tot gevolg hebben.

Maar blijft een mooie wagen. En nu onderhuids een beest........