2 Weken terug was ik bij mijn oom, had wat aan de auto gedaan, o.a de 2.8i onderlip eronder, en wilde weggaan. Startte de Granada, maar hoorde een vreemd gebokt/getik. Het leek vanuit de motor te komen. Ook viel op dat het eigenlijk best lang duurde eer dat het oliedruk lampje uitging.
Op onderzoek uit gegaan, en het geluid kwam uit het blok, en dan onderin.
Klonk als een drijfstang lager.
Toch nog de week mee gereden, maar het werd toch steeds erger, met belasten kwam het ook al.
Dus een 2.8 uit de hoek getrokken, en kijken of ik daar een mooi blok van kon bouwen.
Helaas waren de nokkenassen allemaal versleten. Een goede kon ik niet optijd vinden, dus maar een ander blok gekocht.
Heb een 2.8 EFi uit een Scorpio Mk1 bij Peer in Alphen opgehaald.
De Scorpio Mk1 heeft de allerlaatste 2.8`s gehad. Voordeel van die motor: Geharde klepzittingen origineel.
Oftewel, geschikt voor loodvrij en LPG!
Donderdag`s gaan kijken, en vrijdag uit t werk kar opgehaald en blok gaan halen.
Thuis gekomen meteen begonnen.
Vrijdag avond, 20:00 begonnen, en om 23:00 lag de motor er uit.
Tot 00:30 doorgegaan met voorbereiden van de 2.8.
Volgende ochtend om 9:00 begonnen.
EFi eraf, 2.8 carb inlaat erop, distributie-deksel, spruitstukken, krukaskeerring, kleppendeksels moeten wisselen.
Meteen nieuwe waterpomp erop, nu het toch los is.
Daarna hem erin gehangen. Ondertussen nog wat tegenslag gehad met de bak. Ik wou de 4 bak eruit, en de 5 bak van de Consul erin. Beide eronder uitgehaald, blijkt de bak van de Consul een 4 cilinderbak te zijn, met een V6 koppelingshuis. Maar een 4 cilinderbak, heeft een te korte prise-as. Dus dat ging niet werken.
Dus de 4 bak er weer terug onder. Ook nog bij maat een 2.8 vliegwiel gaan halen, omdat de 2.8 koppeling niet op het 2.0 vliegwiel paste. Zo nog een aantal tegenslagen gehad, maar uiteindelijk kwam het goed.
Om 20:00 voor het eerst gestart. Nog zonder ontsteking e.d, omdat ik eerst het blok een keer op oliedruk wou hebben. Toen dat goed zat, blok helemaal opgebouwd, en gestart. En jawel! Liep meteen, en als een zonnetje.
Nog wat problemen erna met de koppeling die niet mee wou werken, en nog wat prul dat niet ging zoals ik het zou willen.
Maar uiteindelijk, om een uur of 23:00, maakte hij z`n 1e meters.
Zondags ermee naar Nazareth. Onderweg nog wat problemen, ik was er helemaal klaar mee, want er had al veel tegengezeten. Toch doorgereden, en daar gekomen.
Terugweg ging al beter. Tot ik bovenaan afslag Prinsenbeek stond, hij uitviel door mijn schuld, en hij niet meer aan de gang te krijgen was..
Dat is inmiddels ook verholpen, en hij rijd nu super.
En wat heerlijk, van 90pk naar 135pk. Nu zit er teminste pit in, is inhalen op de snelweg mogelijk en een bergje op geeft ook geen problemen meer.
Heb er ook de RVS uitlaat ondergehangen, na een stomme actie onderweg naar Nazareth, toen de brak de demper achter af..
Kostte wat pijn en moeite, maar dan heb je ook wat!
Nu op naar Luxemburg en Engeland met t ding!
4 opmerkingen:
ik ben benieuwd man :D, fijn te lezen dat het allemaal goed gekomen is. geniet er lekker van he ;)
Weer goed bezig geweest Davey.
Fijn dat je er ook meer pk's erbij heb.
Die onderlip staat hem ook goed, mooie combi zo.
knap staaltje sleutelen davey en ook met een aardige vermogens winst
Het kan even duren maar het komt goed zie je wel, nu maar hopen dat je even storingsvrij kan rijden! veel plezier ermee
Een reactie posten