donderdag 20 september 2012

Vraagje voor jullie allemaal

Heb eventjes een vraagje voor jullie allemaal.
Ik ben een beetje aan het orienteren/kijken voor eventueel een normale daily.
Maar wat precies, weet ik nog niet.
Ik zoek iets, wat me uiteindelijk geld bespaard, aangezien ik toch wel veel km`s maak.

Ik rijd met de Granada nu 6,5 maand, en 24.000 km.
Dat zou neerkomen, zeker nu ik vaak naar Haarlem rijd, op een 50.000 (!) per jaar..
Met een verbruik van 1:6 op LPG, maar slechts een bereik van ongeveer 325-350km op 1 tank, zou ik dan om de dag moeten tanken.
Niet heel handig, en uiteindelijk ook best prijzig. Daarbij heb ik o.a door het op LPG rijden, wel wat vaker onderhoud dan normaal, en zeker met zoveel km`s.
Maar, als blijkt dat ik met de Granada, toch uiteindelijk goedkoper uit ben, met wegenbelasting van een moderne auto, en verzekeringskosten meegerekend in het totaal plaatje, dan maar wat meer onderhoud, maar dat is dan t goedkoopst.
Een Mondeo is me te duur. Dat heb ik al berekend. Zeker omdat ze niet bepaald super zuinig zijn.
Sierra/Scorpio diesel wil ik niet. Motoren zijn slecht. Dus dat soort auto`s vallen al af.
Fiesta vind ik niet iets, wat klein etc voor zoveel km`s. 
Oftewel, ik wil me een beetje berekenen wat verstandig is.

Ik vroeg me dus af, wat is jullie verbuik ? Stad en snelweg ?
En met vorige auto`s eventueel ?
Ik wil het liefst wel bij Ford blijven. Maar alleen als het intressant is. Zowel gebruikskosten, als iets vinden voor leuk geld en niet verroest ;-)

Ik ben benieuwd !

Blijft het bij Old Skool, of toch modern..


12 opmerkingen:

Fenske zei

Hé Davey,

Mijn wagenpark is veel Fiesta en de Escort die wij hebben rijd 1: 13. Maarja zoals je weet zitten daar ook veel roestbakken bij.

Een Focus is weer nieuw en als je niet op past uitgerust met roestduivel. Maar misschien een Escort mk3/ 4 met 1.8 td blokkie.

Blijft een lastige discussie. Nieuw is duur (ook gezien de benzineprijzen) en youngtimers ivm roest, dus blijven toch de oldies over denk.....

Davey zei

Oke, thanks.
Maar Escort Mk3/Mk4 is er niet met 1.8 td. Alleen 1.6D.

Had een focus gevonden, die me wel beviel. Maar €259,- wegenbelasting per kwartaal, heb ik geen zin in. En dan is mijn Granada dus VEEL goedkoper ook..

Kees zei

Davey mijn sierra loopt gemiddeld tussen de een op tien en een op twaalf op de snelweg zelfs een op dertienhalf is het een idee om een dohc in een granada te leggen? Kan ook op gas en ze zijn er ook met een carburateur die zijn nog iets zuiniger

Kees zei

Davey mijn sierra loopt gemiddeld tussen de een op tien en een op twaalf op de snelweg zelfs een op dertienhalf is het een idee om een dohc in een granada te leggen? Kan ook op gas en ze zijn er ook met een carburateur die zijn nog iets zuiniger

Kees zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Davey zei

Nee, ik ga geen V6 naar 4 ombouwen.
Daarbij, een Granada met 4 cilinder, vind ik een dikke nee.

Daarbij is een Granada veel zwaarder als een Sierra, dus zal ie weer meer moeten werken/gaan verbruiken.
Die 2.8 hoeft nu niet echt te werken.
En zuinig op LPG ben je nooit, want dat verbruikt gewoon meer.

Meeste met een 2.8 rijden 1:5 tot 1:5,5 dus ik ben met 1:6 al gunstiger.

Daarbij, ben ik geen dohc fan..
En ik zoek een auto om zo mee te rijden, en geen project ;-)

Davey zei

Nee, ik ga geen V6 naar 4 ombouwen.
Daarbij, een Granada met 4 cilinder, vind ik een dikke nee.

Daarbij is een Granada veel zwaarder als een Sierra, dus zal ie weer meer moeten werken/gaan verbruiken.
Die 2.8 hoeft nu niet echt te werken.
En zuinig op LPG ben je nooit, want dat verbruikt gewoon meer.

Meeste met een 2.8 rijden 1:5 tot 1:5,5 dus ik ben met 1:6 al gunstiger.

Daarbij, ben ik geen dohc fan..
En ik zoek een auto om zo mee te rijden, en geen project ;-)

Thomas zei

heb nog mitsubishi te koop :p kan je goed 1 op 14/15 mee halen :o en nie te zwaar :p

maar kan je dan niet beter gewoon een grotere gasbom erin hangen? scheelt natuurlijk ook al in actieradius :o

zo'n focus 1.8 tdci is mss wel wat duur in wegenbelasting maar rijdt wel met gemak 1:19 zeker met veel snelweg km's dus valt nog te overwegen...

Simcariny zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Simcariny zei

Ik ken iemand die een 1986 of 87 Escort met een 1986 1.6D heeft gehad. Die was er vlgs mij erg tevreden over destijds. Maar als "size matters" speelt, dan bleef ik lekker in een granny rijden.

Een oudere auto kent zijn nadelen en jij kent deze ondertussen waarschijnlijk als geen ander. Het is dus een kwestie van geld, zoals vaak het geval is. Luxe en ruimte kost iets en aan belastingvrij veel km's rijden met een oldtimer zitten naast voordelen helaas ook nadelen.

Dat is dan ook meteen een van de redenen dat de FEHAC tot op heden het belastingvrij oldtimer rijden bij de regering erin heeft weten te houden, ondanks de crisis. De praktijk wijst namelijk uit dat als je veel rijdt met een oldtimer dat niet altijd even handig blijkt te zijn. Denk aan onderdelenvoorziening en meer onderhoudsintervallen dan bij moderne auto's, welke vaak pas om de 20.000 of 30.000 km aandacht nodig hebben.

Ook in de winter geeft een oude auto vaak meer problemen bij intensief gebruik. Denk aan beslagen ramen ivm lekkage van raam/deur-rubbers en het weggedrag bij nat/glad wegdek. Ook als ze geparkeerd staan kan dit vervelend uitpakken, denk maar aan die keer toen die van jou een paar keer achter elkaar werd geraakt; het resultaat was een minimale vergoeding door de verzekering (dagwaarde) en je moet maar weer snel iets anders zien te vinden dat in jouw financiële plaatje past.

Heb je ook al gekeken naar een modernere Ford met een LPG G3 installatie? Dan heb je weinig extra belasting en kan je toch goedkoper tanken.

Laatste punt: 50.000km per jaar is erg veel. Koop je een occasion die betaalbaar is op lpg of diesel dan heeft deze meestal al meer dan 2 ton op de teller staan. Dat is meestal nog gunstig als het 'maar' 2 ton is. Je zou je dan zelfs moeten afvragen of dat wel kan bij een diesel of lpg auto? Met jouw km's zullen we waarschijnlijk snel grotere kosten aandienen, zoals remmen, koppeling, banden, uitlaat en ga zo maar door. Roest kan je waarschijnlijk wel beter voorblijven bij een nieuwere auto.

Maar wat voor auto je ook kiest, het blijft altijd leuker dan wat de NS te bieden heeft :-)

Fester zei

mischien een hele rare opmerking maar is dit aantal kilometers niet een optie om s te kijken voor lease

ik neem aan dat als je over een tijdje besluit om samen te gaan wonen ook de kilometers blijft rijden
of komen jullie dan naar brabant

ik denk dar ik inderdaad s ging kijken naar een goedkope zuinige auto en laat dan t merk s voor wat t is
een leuke uitdaging hoor

vdV-tjes zei

Misschien jullie pa en ma lief aankijken dat je hun auto mag gebruiken?! En anders een scootertje voor naar je werk, dan kan je voor de grotere afstanden je eigen auto gebruiken... Succes met het zoeken naar een juist vervoermiddel voor jou en wat Frankie zegt: merk maakt niet uit toch? Je hebt immers je Granny's ook nog...